Odkedy sa pred viac ako 100 rokmi začala masová produkcia áut, naša láska k nim sa stále viac a viac prehlbovala. V krajinách ako Spojené kráľovstvo, Francúzsko, Taliansko a Nemecko sa nachádza už približne 5 dopravných prostriedkov na 10 ľudí. V Spojených štátoch, Austrálii a na Novom Zélande je toto číslo stále vyššie.

Avšak po storočí, čo hrajú automobily hlavnú úlohu v našich životoch, sme si začali uvedomovať zmenu smerom k alternatívnym formám dopravy. Ak tento trend bude pokračovať, pre dominanciu áut v globálnej doprave to nebude mať šťastný koniec.

Záhradník upravuje porast na trojprúdovej ceste počas špičky v Pekingu. Peking patrí medzi najviac znečistené mestá na svete. © Greenpeace / Natalie Behring

Záhradník upravuje porast na trojprúdovej ceste počas špičky v Pekingu. Peking patrí medzi najviac znečistené mestá na svete. © Greenpeace / Natalie Behring 

Skryté náklady na autá

Náklady na elektrické autá budú v nasledujúcom desaťročí rapídne klesať a mnoho automobilových spoločností pripúšťa, že budúcnosť patrí práve elektrickým autám. Ale postačí to? Nemali by sme sa v prvom rade pýtať, či toľko áut vôbec potrebujeme?

Ak by sme mohli lusknutím prsta všetky autá na fosílny pohon zmeniť na elektrické, naša planéta by si mohla zhlboka vydýchnuť, pretože  množstvo toxických emisií by znížilo (pokiaľ by išlo o elektrinu použitú z čistých elektrických zdrojov). Stále by to však nevyriešilo problém s veľmi znečisťujúcim automobilovým dopravným systémom.

V roku 2016 vyrazilo na cesty viac ako 72 miliónov nových áut. Produkcia takého obrovského množstva dopravných prostriedkov každým rokom spotrebuje kvantá ocele, hliníka, medi, skla, gumy a iných základných materiálov.

Keď berieme do úvahy, že väčšina dopravných prostriedkov nie je v pohybe 95 % svojho času, ide o enormnú environmentálnu cenu. Zaparkované autá rovnako zaberú veľký priestor. Odhaduje sa, že v mestských častiach v regióne Los Angeles sa 14 % pôdy, teda 518 km2 využíva na parkovanie.

 Prístup sa mení  

Aj keď je progres často pomalý, mestskí architekti a politici si postupne uvedomujú, že vďaka mestám s bezpečnými a cenovo dostupnými alternatívami automobilov cestujeme inými spôsobmi.

V Kodani, ktoré má dlhodobú reputáciu ako mesto podporujúce cyklistov, uprednostňuje bicykel pred autami 62% ľudí. Francúzsky Lyon zaznamenal 20% pokles áut za poslednú dekádu a mesto naďalej rozširuje cyklistické stanice. Menej áut zaznamenal aj Londýn.

Vo svete sú obľúbené aj “dni bez auta”, kedy majú ľudia možnosť vyskúšať si, aké by to bolo byť aspoň na jeden deň bez hluku, dopravných zápch a znečistenia vzduchu. Bogota bolo prvé z miest, ktoré takýto deň vyskúšalo v praxi a pre jeho veľký úspech bol predĺžený na celý týždeň.

Cyklisti na uliciach v Kodani. © Chris Grodotzki / Greenpeace

Cyklisti na uliciach v Kodani. © Chris Grodotzki / Greenpeace

Naša vízia

Napriek tomu, že by sa vzostup elektrických áut mal oslavovať, skutočne udržateľný dopravný systém nie je len o zrušení automobilov poháňaných fosílnym palivom. V prvom rade ide o vybudovanie nových cyklistických trás a podporu projektov ako nabádať ľudí sadnúť si na bicykel. Je to o konštrukcii ciest, ktoré podporujú rozdielne spôsoby dopravy, ako napríklad bicykle s úložným priestorom alebo elektrické skútre. Ide o masovú prepravu, ktorá funguje na čistej, cenovo dostupnej energii, a ktorá je dostupná pre každého. A je to o nás všetkých, občanoch, politikoch a podnikoch, ktoré hrajú veľkú rolu v realizácii týchto významných krokov.

Preklad: Kitty Szabóová

Komentáre

Nechaj svoju odpoveď